מונטיזציה בקהילות – או איך עושים כסף מאירועים בקהילה
- Galit Ganor
- 21 ביולי
- זמן קריאה 7 דקות
ישנם סוגים שונים של קהילות, ישנן קהילות פנים ארגוניות, קהילות לקוחות, קהילות שותפים, קהילות גיאוגרפיות ועוד. כאן תוכלו למצוא קצת על הקהילות הללו
ישנו עוד סוג של קהילה שפחות הדגשתי אותו במאמר הקודם ואלו קהילות יזמים.
קהילות יזמים – קהילות יזמים הן קהילות שהמנוע העיקרי הוא יזם אשר רוצה לקדם את העסק שלו, או לייצר הכנסה עבור העסק שלו. עבור יזמים אלו הקהילה היא בפועל קהילה של הלקוחות פוטנציאליים או לקוחות קיימים.
יש אין ספור של קהילות כאלה ברשת, רק בקרב הבוגרים שלנו בקורסים השונים היו לא מעט יזמים ויזמיות למשל – אתי רז שמובילה את קהילה AllClub - קהילה לעסקים, נגה וידר, שבונה מותגים שמשנים את החיים, אביה בירנבאום שהקימה את קהילת אמנותא שווים, מאור שלג שהקים קהילה של צעירים בצפון, ד"ר אילנה אבינוח שהקימה קהילה של אסתטיקה , אמיתי הדרי שהקים מיזם אקו פריקו. בטח גם אתם יכולים לחשוב על לפחות כמה דוגמאות כאלה של קהילות של יזמים בתחומים שונים.
אחד הדברים המשותפים לכל הקהילות הללו הוא הרצון להתפרנס ולייצר הכנסות וכסף. איך הופכים את התחביב שלנו, את היוזמה שלנו, למקור שממנו אנו מרוויחים כסף עבור הזמן, ההשקעה שלנו בקידום היוזמה. בשפה המקצועית זה נקרא מונטיזציה של קהילות, או איך בונים מודלים כלכליים שונים, או פשוט איך עושים כסף בקהילה.
אז הסיפור הזה הוא קצת טריקי מכיוון שמצד אחד אנו רוצים להביא ערך לחברי הקהילה, נותנים להם הרבה מאוד תוכן בחינם, משקיעים זמן ומשאבים בקידום של הקהילה, ביצירת דיונים ושיח, ומצד שני אנו רוצים לקבל איזה שהוא תגמול כספי על העבודה הזאת, כי קשה מאוד להמשיך לעשות אותה בחינם לאורך זמן. חשוב להבין שהרבה פעמים הכסף או לא מגיע מהפעילות בקהילה הווירטואלית – בין אם זאת קבוצת וואטסאפ או פייסבוק באופן ישיר, אלה יותר משירותים ומוצרים שונים שמוביל הקהילה מארגן עבור החברים בין אם זה יעוץ, קורסים והכשרות שונות או אירועים או מפגשים שעליהם ניתן לגבות תשלום.
מפגשים ואירועים
מפגשים של חברי הקהילה הם אחד הדרכים הטובות ביותר לייצר קשרים ולחזק את הקשרים בין חברי הקהילה. במפגשי חברי הקהילה חשוב מאוד לייצר משהו שמחבר בין האנשים, מייצר היכרות עם עוד כמה אנשים כדי לחזק קשרים והיכרויות.
תשלום עבור אירוע או פעילות פיזית זה משהו שמקובל מאוד בעולם הקהילות, בין אם זה סדנא או הרצאה או כנס שנתי – יש עלויות של מיקום, כיבוד וכו', ופעמים רבות אנשים מוכנים לשלם עבור זה.
אבל מה אם אנו רוצים לעשות אירוע וירטואלי? איך נגבה עבורו תשלום? האם ניתן? התשובה היא בהחלט כן! אירועים שמביאים ערך יכולים להיות בתשלום עבור חברי הקהילה, וגם יכולים להיות מנוע להכנסות עבור מוביל הקהילה שמשקיע שעות רבות בלגרום לדברים להיות.
כדי להפיק אירוע וירטואלי או פיזי יש לנו כמה דברים שאנו צריכים לעשות:
לפרסם את האירוע ולאפשר להזמין ולרשום אנשים שמעוניינים
לגבות תשלום עבור האירוע
לייצר מקום אליו אנשים נכנסים במהלך האירוע
לעשות פעילות מחברת בין החברים במהלך האירוע
לפרסם תובנות וסיכום של האירוע
אז בוא נדבר קצת על התהליך, על מה עושים ועל כלים בעולם הדיגיטלי עבור הפקה של אירוע כזה.
1. לפרסם את האירוע ולאפשר להזמין אנשים
כדי שאנשים ירצו להגיע לאירוע שאנו מארגנים חשוב לייצר אצלהם עיניין ורצון - להסביר את הערך שיקבלו, מה יקרה במהלת האירוע ומי יהיה שם.
אפשר לפרסם בפרופיל האישי שלי ברשתות, או לייצר אירוע בפייסבוק אבל עדיף לדעתי לייצר דף נחיתה. בדף הנחיתה נספר על הערך, מה יצא לאנשים למה כדאי להגיע וכמובן נאפשר לאנשים להשאיר פרטים ולהירשם לאירוע.
יש מגוון רב של כלים שבהם ניתן לייצר את דפי הנחיתה הללו
באתר האינטרנט שלנו אפשר לבנות דף נחיתה, בין אם זה וורדפרס או וויקס, ברוב המקרים ניתן לייצר דף מרכז בו אנשים יקראו על האירוע ויוכלו להשאיר פרטים. ישנם כלים לפגישות וירטואליות שגם בהם ניתן לייצר דף הרשמה, וישנם כלים לגביית תשלומים שגם שם ניתן לייצר דפים יפים ומזמינים לאירועים.
פרסום האירוע והזמנת משתתפים:
אתרי אינטרנט כמו Wix & WordPress: פלטפורמות אתרים עם יכולות שיווק מצוינות
מערכות חשבוניות (iCount, Invoice4U, חשבונית ירוקה): דפי נחיתה בסיסיים לאירועים
כלים לשיחות Zoom & Teams: רישום בסיסי, מתאימות יותר לאירועים פנימיים
כלים לאירועים Remo, Hopin, popup.fm: מתמחה בפרסום אירועים וירטואליים ומאפשר גם להכין דף נחיתה.
2. לגבות תשלום על האירוע
אנו רוצים להבטיח את כמות האנשים ואת הגבייה לאירוע לכן חשוב לעשות זאת בתהליך הרישום. ניתן כמובן גם לעשות זאת במקום עם bit או Paybox אבל יש היום הרבה כלים אשר מאפשרים לנו לגבות תשלום לפני – בין אם זה חשבונית ירוקה, Icount , Invoce4U – כולם כלים אשר מאפשרים לנו לגבות תשלום באמצעות יצירת לינק לתשלום, וגם לייצר דפי נחיתה יפים למי שאין אתר באינטרנט. אמנם יש הכנת תשתית לגבייה כגון חיבור למסוף סליקה, אך גם כאן יש לו מעט כלים שיכולים לאפשר זאת.
גביית תשלום:
מערכות חשבוניות (iCount, Invoice4U, חשבונית ירוקה): הכי מתקדמות לניהול כספי
פלטפורמות אתרים (Wix, WordPress): טובות לתשלום כרטיסים
כלי ועידה (Zoom, Teams): דורשות אינטגרציה חיצונית
3. לייצר מקום אליו אנשים נכנסים במהלך האירוע
עכשיו הגיע הרגע ואנו רוצים שאנשים יכנסו למרחב של האירוע. יש מגוון גדול של כלים – אנו יכולים לעשות זאת באמצעות שילחה של קישור לזום או טימס למי שנרשם בלבד. ואם בחרנו באחד מהכלים הללו גם את הרישום ניתן לעשות משם – בזום למשל יש יכולת היום לייצר דף של רישום לאירוע.
יש גם סטארט אפ ישראלי חדש שיצא לי להכיר לאחרונה popup.fm שכל הרעיון שלו הוא לייצר מקום למפגשים לחברי הקהילה וגם לאפשר רישום וגביית תשלום. עוד דבר מיוחד בסטארטאפ הזה שהוא שבצעם ניתן לפרסם את השירותים של היזם ולייצר מעין קטלוג שירותים שונים.
ישנם עוד מספר כלים ייעודים לנושא של אירועים וירטואליים כאשר לכל כלי יש את היחודיות שלו. Hopin - או בשמם החדש - RingCentral מתמחים בהפקה של כנסים גדולים עם מספר מושבים, תוכניה ואזור למינגלינג והיכרויות בין אנשים. Remo מתמחים ביצירה של שולחנות עגולים ושיח של קבוצות יחד עם שיח במליאה, Ohyay מתמחים בעיצובים מגניבים - אפשר לעשות מפגש על חוף הים, בחדר ישיבות או אפילו סביב מדרוה.
מקום וירטואלי לאירוע:
4. לעשות פעילות מחברת בין המשתתפים
אחד הדברים שמייחדים קהילות הוא הרצון שלנו לייצר יותר הכירות בין החברים בקהילה, אז אם כבר בחרנו באירוע וירטואלי חשוב להשקיע מחשבה באיך אנו יוצרים את ההיכרות בין חברי הקהילה. זה יכול להיות בכמה דקות של חלוקה לחדרים שאנשים ידברו האחד עם השני, זה יכול להיות באמצעות לוח פאדלט משותף שאנשים יכולים לכתוב על עצמם, להציג את עצמם או להתייחס למשהו שקורה בתוך האירוע, זה יכול להיות בחלוקה לזוגות והיכרות אישית, זה יכול להיות באמצעות סקר במהלך האירוע או שימוש בכלים כגון mentimeter למשש את הדופק במהלך המפגש.
פעילות מחברת:
ב- Hopin: networking מבוסס AI ופתרונות מתקדמים
ב- Remo: "שולחנות עגולים" וירטואליים לשיחות קטנות
ב - Ohyay: הכי יצירתי ומשחקי
ב -Zoom: כלי אינטראקציה מגוונים במהלך המפגש
פאדלט – לוח עבודה שיתופי במהלך אירוע
ב- Mentimeter - כלי חמוד לעושת סקרים במהלך אירוע וירטואלי
השוואה בין כלים לניהול אירועים
כלי | פרסום האירוע והזמנת משתתפים | גביית תשלום עבור האירוע | יצירת מקום וירטואלי לאירוע | פעילות מחברת במהלך האירוע |
✅ מצוין - דפי נחיתה מעוצבים, טפסי הרשמה, שיתוף ברשתות חברתיות, כלי שיווק מובנים | ✅ מצוין - Wix Payments, PayPal, Stripe, תמיכה במטבעות שונים | ✅ טוב - אפשר להטמיע Zoom/Meet אבל לא פלטפורמה וירטואלית מובנית | ⚠️ מוגבל - צ'אט בסיסי, אבל תלוי בכלים חיצוניים | |
✅ מצוין - תוספים רבים (EventBrite, The Events Calendar), גמישות עיצוב גבוהה, SEO מתקדם | ✅ טוב - WooCommerce, תוספי תשלום רבים, דורש הגדרה נוספת | ⚠️ מוגבל - דורש תוספים חיצוניים, אינטגרציה עם כלי ועידה | ⚠️ מוגבל - תלוי בתוספים חיצוניים (BuddyPress, bbPress) | |
⚠️ מוגבל - רישום בסיסי, אין כלי שיווק מתקדמים | ❌ לא זמין - אין מערכת תשלומים מובנית (דורש כלי חיצוני) | ✅ מצוין - פלטפורמת ועידה מובילה, חדרי משנה, מסך שיתוף | ✅ מצוין - צ'אט, סקרים, חדרי משנה, משחקים אינטראקטיביים | |
⚠️ מוגבל - אינטגרציה עם Outlook, אין כלי שיווק | ❌ לא זמין - אין מערכת תשלומים מובנית | ✅ מצוין - וידאו קונפרנס איכותי, שיתוף מסכים, הקלטות | ✅ טוב - צ'אט, whiteboard, אפליקציות משולבות | |
✅ מצוין - מתמחה בפרסום ושיווק של אירועים, פלטפורמת מוניטיזציה | ✅ טוב - אינטגרציה עם מערכות תשלום חיצוניות | ✅ טוב - פלטפורמה וירטואלית ייעודית לאירועים | ✅ מצוין - פלטפורמת מוניטיזציה, צ'אט, networking וירטואלי | |
✅ טוב - דפי הרשמה לאירועים, טפסים בסיסיים | ✅ מצוין - חשבוניות, הצעות מחיר, מערכת CRM משולבת | ❌ לא זמין - לא מיועדת לאירועים וירטואליים | ❌ לא זמין - כלי עסקי, לא חברתי | |
✅ טוב - דפי נחיתה ודפי מכירה, הרשמה לאירועים | ✅ מצוין - מערכת חשבוניות מתקדמת, תשלומים אונליין | ❌ לא זמין - לא מיועדת לאירועים וירטואליים | ❌ לא זמין - כלי עסקי גרידא | |
✅ טוב - דפי נחיתה לאירועים, טפסי הרשמה | ✅ מצוין - מערכת תשלומים מתקדמת, חשבוניות אוטומטיות | ❌ לא זמין - לא מיועדת לאירועים וירטואליים | ❌ לא זמין - אין כלי אינטראקציה חברתית | |
✅ טוב - דפי הרשמה בסיסיים, שיתוף ברשתות חברתיות | ✅ טוב - אינטגרציה עם Stripe ו-PayPal | ✅ מצוין - פלטפורמה וירטואלית ייעודית עם "שולחנות" וירטואליים | ✅ מצוין - networking וירטואלי, שיחות קטנות, אינטראקציה חברתית מתקדמת | |
✅ מצוין - כלי פרסום ושיווק מתקדמים, landing pages מובנות | ✅ מצוין - מערכת כרטוס משולבת, תמיכה בתשלומים מרובים | ✅ מצוין - פלטפורמת אירועים וירטואלית מלאה, במות וחדרים שונים | ✅ מצוין - networking AI, חדרי צ'אט, פעילויות אינטראקטיביות | |
⚠️ מוגבל - פחות כלי שיווק, מתמקד יותר בחוויה | ⚠️ מוגבל - אינטגרציה בסיסית עם כלי תשלום חיצוניים | ✅ מצוין - חללים וירטואליים אינטראקטיביים, עיצוב חופשי | ✅ מצוין - משחקים, פעילויות, אינטראקציה יצירתית וחדשנית |
אז ככה זה יכול להראות גם אצלכם
לפרסם תובנות וסיכום של האירוע
בסיום האירוע אנו רוצים שאנשים יזכרו אותו, וגם האמת שאנו רוצים לעשות קצת FOMO למי שלא הגיע - אולי זה יגרום להם להגיע לאירוע הבא...
אז חשוב מאוד להעלות לאתר או לסביבה הווירטואלית שלנו סיכום של האירוע, מצגות וחומרים שהוצגו, תובנות, תמונות, את ההקלטה של המפגש אם אנו רוצים (ניתן גם לגבות תשלום עבור צפייה בהקלטה) וגם לשלוח את כל זה לחברי הקהילה ולבקש שיגיבו. פוסט סיכום כזה של האירוע יכול לתת לכם משוב על האירוע עצמו וגם להיות בסיס לפרסום של האירועים הבאים... תמיד תוכלו להפנות אליו ולכתוב כמה היה מעניין, מעשיר, כיף במפגש הקודם של הקהילה.
אז קדימה, זה הזמן להפיק אירועים וירטואלים בקהילה וגם להרוויח מהם כסף.
ארגנתם אירוע? מוזמנים לשתף אותנו בתובנות שלכם מהתהליך
רוצים לשפר את המיומניות שלכם בנושא ניהול קהילות?
להפוך את ניהול הקהילה למקצוע?
הצטרפו אלנו לקורס המקצועי ביותר בנושא קהילות, בשיתוף עם היחידה לפיתוח מקצועי בבר אילן.
בתחילת דצמבר 25 אנו פותחים את התוכנית שלנו לניהול קהילות בעולם דיגיטלי משתנה - מוזמנים לראות מה מתוכנן בקורס.





























תגובות